Acum câteva zile am văzut cum arată planeta Marte, datorită imaginilor filmate de roverul Perseverence, realizat în Jet Propulsion Laboratory de la NASA. Banii se descentralizează și criptomonedele câștigă teren pe zi ce trece. Un singur om, e adevărat, cam extraterestru, Elon Musk, revoluționează trei industrii: a tehnologiei, a industriei verzi și a lansărilor spațiale. 

Așadar, e sau nu retorică întrebarea “vom avea mașini autonome?” Evident că da! Da, e retorică! Și, da, vom avea! Întrebarea corectă  e “cat de repede vor fi disponibile”?

Dezvoltarea mașinilor autonome a început cu sistemele de asistență la condus, pe care le vedem astăzi disponibile pe aproape toate mașinile noi.

 

Cele mai întâlnite sisteme de asistență sunt:

- Adaptive Cruise Control, menține viteza și o adaptează în funcție de mașina din față.

- Lane Keep Assist, care te ajută să păstrezi bandă de mers;

-Steering Assist, care mișcă volanul în direcția corectă;

- Automatic Emergency Braking (AEB) care frânează mașina pentru a evita o coliziune frontală cu altă mașină;

- Pedestrian Detection, care poate evita accidentarea pietonilor;

- Blind Spot Detection, care te avertizează de prezența unei mașini în unghiul mort;

Toate aceste opțiuni și multe altele sunt piese dintr-un puzzle mai mare care se numește mașină autonomă.

Peste tot în lume, marii producători auto testează sisteme autonome și au deja milioane de kilometri de teste cu astfel de mașini.

Mașinile autonome au devenit un punct de interes și pentru alte companii, cum ar fi Apple. Au fost multe zvonuri legate de o mașină electrică produsă de Apple. De fapt, partea mai importantă este că Apple nu dorește să producă doar o mașină electrică, ci o mașină autonomă. Soft-ul este cheia acestei bătălii, iar Apple și alte companii de tehnologie au făcut pași în direcția acestei noi piețe.

Sunt în continuare multe provocări și probleme de rezolvat. Sunt lucruri de analizat din punct de vedere tehnic, legislativ, psihologic și chiar moral.

TEHNIC

Din punct de vedere tehnic, am ajuns în punctul în care calculatoarele pot procesa foarte multe informații. Pe partea de software, inteligența artificială poate lua decizii în timp real și poate învața să se adapteze la situații neprevăzute. Multitudinea de senzori și sisteme fac posibilă construcția unei mașini autonome. Tesla a declarat că toate mașinile produse astăzi au echipamentele necesare pentru conducerea autonomă. Ceea ce înseamnă că mai sunt alte provocări de rezolvat. Periodic, mașinile Tesla primesc update-uri de soft care adaugă noi opțiuni și îmbunătățesc Autopilotul sau sistemul de Full Self Driving.

LEGISLATIV

Legislația nu prevede scenariul în care o mașină se deplasează fără șofer. Este nevoie de reguli noi care să reglementeze orice tip de interacțiune. De exemplu, cine plătește pagubele în eventualitatea unui accident provocat de o mașină autonomă? Guvernele promit legislație adaptată pentru mașinile autonome, dar deocamdată nu avem reguli care să reglementeze astfel de situații.

 

PSIHOLOGIC

Bariera psihologică de a lasa volanul din mână nu trebuie neglijată. Ne-am obișnuit să deținem controlul și acum trebuie să avem încredere în sisteme noi care preiau această responsabilitate. Cu toate că un sistem autonom poate anticipa și preveni situațiile periculoase mult mai bine decât un șofer, acestea trebuie să fie de sute, dacă nu chiar de mii de ori mai sigure decât șoferii. Doar în această situație, oamenii vor avea încredere în mașinile autonome. Putem compara această situație cu avioanele. Cu toate că avionul este cel mai sigur mijloc de transport, el creează cele mai mari fobii.

MORAL

Acesta este cel mai sensibil punct. Este vorba despre acele situații la limita în care mașina autonomă ar trebui să ia decizii de viață și de moarte. Să presupunem că un pieton traversează ilegal. Reacția normală a unui șofer este de a frâna, chiar cu riscul accidentării celor din mașină. În situația în care mașina autonomă estimează un risc de rănire a celor din mașină de 30% și de 70% pentru pieton, cum ar trebui să procedeze? Scenariile posibile sunt foarte multe și cred că aici va fi o provocare extraordinară de a scrie un set de reguli morale pe care să fim pregătiți să îl acceptăm.

Faptul că am ajuns să discutăm și să analizăm atât de atent mașinile autonome, înseamnă că ele se pregătesc să devină realitate. Cel mai important beneficiu al acestor mașini este reducerea accidentelor grave.

Pentru pasionații de condus, mașinile autonome nu înseamnă sfârșitul. Atunci când 90% dintre mașini vor fi autonome, doar adevărații pasionați vor conduce mașini dintr-o “epoca apusă”. Și până la urmă, ce e mai frumos decât să faci ce faci din și cu pasiune?

Altfel, bine ne-am găsit în viitor!

Dacă vreți să vedeți și cum puteți avea o casă autonomă - care practic se autosusține energetic, vă invit să vedeți cum mi-am instalat panourile fotovoltaice:

 

DESPRE EXPETUL DE BĂRBAȚI CIPRIAN CHERCIU

VLOG: ECO DRIVE

 
Evident, am și o meserie serioasă: sunt vlogger, adică în rând cu lumea! Ce mă diferențiază însă e că eu cred cu tărie că o viață mai bună e la un viraj distanță de noi. Adică sunt promotor al mașinilor electrice și al tehnologiilor verzi și cred sincer că, dacă punem frână la tehnologii învechite care distrug încet plămânii și Planeta noastră, o să ne fie mai bine!
Dețin o mașină electrică și o casă pasivă și știu din experiență că, pe termen mai lung, e mai ieftin și mai sănătos să fii verde decât să poluezi. Și, între noi fie vorba, mai “de bărbați”! Va aștept în comentarii, dacă dați cu roșii, să fie BIO, vă rog:)
 
EPIDEMIOLOG DE LA HARVARD, INTERVIU EXCLUSIV PENTRU PRO TV PLUS
 
CE URMEAZĂ DUPĂ COVID-19?
 
 
FOTO: SHUTTERSTOCK/ARHIVĂ PERSONALĂ