Aceasta este o întrebare cu foarte multe variante de răspuns corecte. Este foarte important să înțelegem faptul ca avem mai multe opțiuni de a încărca mașina decât avem să alimentăm cu combustibil. Nu mă refer aici la numărul de stații disponibile, ci la momentele în care putem încărca.

Încărcarea acasă

În primul rând trebuie să știi că încărcarea mașinii electrice se poate face de la orice tip de priză, inclusiv de la o priză normală unde îți încarci și telefonul. Cea mai mare surpriză pentru cei care nu sunt familiarizați cu mașina electrică este că poți să încarci mașina de la o priză normală. Acesta este un lux pe care si-l permit cei care stau la casă sau cei care au acces la un loc de parcare dedicat. Este posibil să încarci mașina și la birou dacă ai un loc de parcare unde poți să tragi un cablu.

Cât durează să încarci mașina electrică la o astfel de priză? Timpul variază în funcție de capacitatea bateriei: cu cât bateria este mai mare, cu atât durează mai mult. Timpul poate varia între 10 ore și 30 ore, dar aceasta nu este cea mai relevantă informație. Ce este important de reținut este că peste noapte (10-12 ore), cât mașina stă parcată, poți încărca o autonomie de aproximativ 150km. Dacă distanța pe care o parcurgi zilnic nu este mai mare de 150km, atunci vei încărca de cele mai multe ori acasă, fără sa fie nevoie să aloci un timp pentru încărcare.

Încărcarea la Mall, la restaurant, la supermarket sau la hotel

Din ce în ce mai multe societăți comerciale au înteles că instalarea unor stații de încărcare Type 2 pot atrage mai mulți clienți cu mașini electrice. O astfel de stație poate fi instalață și acasă, iar costul de instalare este între 300 si 1000 euro, în funcție de marcă si funcționalități.

O oră de încărcare îți oferă o autonomie de aproximativ 70km, iar în cazul lui Renault Zoe poate atinge chiar 150 km de autonomie pentru o oră de încărcare.

Dacă obișnuiești să vizitezi astfel de locuri, care au stații Type 2, atunci mai ai o ocazie să îți încarci mașina electrică fără să pierzi timp suplimentar.

În aceste două scenarii vei consuma mai puțin timp să încarci mașina electrică decât să alimentezi mașina pe combustie. Este o schimbare în modul în care privim mașina și momentul în care alimentăm. Nu suntem obișnuiți cu un astfel de comportament, dar el va deveni cel mai uzual mod de încărcare al mașinii electrice. Trebuie să transformăm momentele în care mașina electrică stă parcată în momente în care poate fi încărcată. O mașină care este utilizată intensiv stă parcată mai mult de 20 ore/zi. Aceasta este perioada ideală să îți încarci mașina electrică.

Încărcarea rapidă și ultra-rapidă

Aceasta este încărcarea care seamănă cel mai mult cu alimentarea mașinii pe combustie. În România, majoritatea stațiilor rapide au o putere de 50kW. Cele mai rapide stații au puteri de până la 350kW, dar la noi în țară cele mai rapide ajung până la 150kW.

O stație de încărcare rapidă de 50kW îți oferă o autonomie de aproximativ 300km pentru o oră de încărcare. Din acest punct este ușor să calculam autonomia pe care o putem obține la o stație de 100 sau 200kW. Un exemplu foarte bun este noul Hyundai Ioniq 5 care poate încărca 100km de autonomie în doar 5 minute. Acesta este doar un exemplu, mai multe modele ce vor fi lansate în 2021 vor avea performanțe similare.

Ajungem în punctul în care o pauză de 15 minute îți poate încărca mașina pentru 300 km de autonomie, foarte aproape de timpul pe care îl petreci să faci plinul la o mașină pe combustie.

În funcție de modul în care utilizezi mașina electrică și de infrastructura din zona în care te afli, poti petrece mai puțin timp să încarci mașina electrică decât să faci plinul cu motorină sau benzină. Aceste schimbări tehnologice implică și adaptarea noastră la noua realitate. Comportamentul nostru se va schimba și singura piedică în această revoluție este infrastructura. Fără investiții în retelele de încărcare, experiența cu o mașină electrică va fi neplăcută și consumatoare de timp. Investițiile care trebuie făcute sunt mult mai mici decât investițiile care au fost făcute în rețelele de alimentare cu combustibili fosili. Companiile private fac primii pași în direcția corectă, mai este nevoie de legislatie și programe care să stimuleze dezvoltarea infrastructurii pentru stații de încărcare.

Așa că viitorul sună frumos! De fapt, nu sună, ceea e contează și mai mult! E un viitor cu liniște, curățenie și mai mult bine! 

DESPRE EXPETUL DE BĂRBAȚI CIPRIAN CHERCIU

VLOG: ECO DRIVE

 
Evident, am și o meserie serioasă: sunt vlogger, adică în rând cu lumea! Ce mă diferențiază însă e că eu cred cu tărie că o viață mai bună e la un viraj distanță de noi. Adică sunt promotor al mașinilor electrice și al tehnologiilor verzi și cred sincer că, dacă punem frână la tehnologii învechite care distrug încet plămânii și Planeta noastră, o să ne fie mai bine!
Dețin o mașină electrică și o casă pasivă și știu din experiență că, pe termen mai lung, e mai ieftin și mai sănătos să fii verde decât să poluezi. Și, între noi fie vorba, mai “de bărbați”! Va aștept în comentarii, dacă dați cu roșii, să fie BIO, vă rog:)
 
EPIDEMIOLOG DE LA HARVARD, INTERVIU EXCLUSIV PENTRU PRO TV PLUS
 
CE URMEAZĂ DUPĂ COVID-19?
 
 
FOTO: SHUTTERSTOCK/ ARHIVĂ PERSONALĂ