Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX de Parlamentul European, deputaţii europeni au recomandat, de asemenea, introducerea unui sistem de etichetare care să informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de maşinile noi, precum şi creşterea zgomotului vehiculelor electrice şi hibride, astfel încât acestea să fie auzite şi de pietoni.

Proiectul legislativ propune introducerea graduală a unor limite noi după şase şi opt ani de la intrarea în vigoare a noii legislaţii, se precizează în comunicat.

Limitele pentru maşinile standard vor fi reduse astfel la 68 de decibeli, de la 74, cât este limita în prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marjă de manevră limitată la 2 sau 6 decibeli.

Limita pentru camioanele grele foarte puternice, de peste 12 tone, va fi menţinută la 81 de decibeli, potrivit sursei citate.

Deputaţii europeni mai vor ca maşinile noi să fie etichetate în funcţie de performanţa lor în privinţa zgomotului, astfel încât să existe o informare a consumatorilor.

Scheme similare de etichetare există pentru eficienţa consumului, zgomotul cauciucurilor şi emisiile de dioxid de carbon.

Pe de altă parte, deputaţii sunt îngrijoraţi de faptul că motoarele silenţioase ale maşinilor electrice şi hibride ameninţă pietonii şi, de aceea, doresc să stabilească cerinţe obligatorii pe viitor, care să crească zgomotul produs de aceste vehicule.

Proiectul legislativ identifică un număr de standarde care trebui să fie create pentru astfel de "sisteme de avertizare acustică a vehiculului", se mai arată în comunicat.

Expunerea susţinută la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizică, poate afecta funcţionarea organelor interne şi poate contribui la apariţia unor boli, inclusiv cardiovasculare.

Cercetările întreprinse de Agenţia Europeană de Mediu arată că jumătate din populaţia urbană a Uniunii Europene este expusă la zgomote de trafic mai mari de 55 de decibeli.

"Există dovezi ştiinţifice care susţin impactul negativ al zgomotului din trafic, însă proiectul legislativ are în vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Încă de la început am avut o viziune mai largă, trebuie să luăm în calcul şi alţi factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica şi cauciucurile", a declarat raportorul Miroslav Ouzký (Cehia), după ce proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi "pentru", 228 "împotrivă" şi 20 de abţineri.

Ouzký va începe negocierea unui acord cu ţările din UE pe această problematică.