Reprezentanţii companiei britanice spun că noua tehnologie, care funcţionează prin acoperirea întregului avion cu zeci de mii de microsenzori, este capabilă să detecteze numeroase probleme tehnice, înainte ca acestea să apară, informează bbc.co.uk.

Dispozitivele vor măsura viteza vântului, temperatura, gradul de tensionare şi direcţia de deplasare.

Autorii acestei invenţii spun că noua tehnică ar putea fi utilizată "în multe alte domenii, nu doar în cel militar".

Lydia Hyde, coordonatoarea proiectului, a dezvăluit faptul că ideea acestei tehnologii i-a venit în timp ce privea centrifuga maşinii sale de spălat, care era înzestrată cu un senzor ce previne supraîncălzirea.

"Privind cum un simplu senzor poate fi folosit pentru a opri supraîncălzirea unui dispozitiv electrocasnic am început să mă gândesc la felul în care acest detaliu ar putea fi aplicat în activitatea mea şi ar putea duce la înlocuirea senzorilor masivi şi scumpi cu senzori ieftini, miniaturali şi multifuncţionali. Acest gând m-a adus la ideea unui avion sau unui automobil sau unui vapor care ar putea fi acoperite cu câteva mii de astfel de senzori pentru a crea o «piele inteligentă», care poate să simtă lumea din jurul ei şi să monitorizeze funcţionarea aparatului, prin detectarea tensiunii, căldurii şi a avariilor", a explicat Lydia Hyde.

Senzorii, care pot fi la fel de mici precum particulele de praf şi deţin propria sursă de energie, ar putea fi pulverizaţi pe suprafeţele exterioare ale avioanelor la fel ca orice tip de vopsea, au precizat reprezentanţii companiei BAE Systems.

Noua tehnologie ar putea fi utilizată pentru prevenirea unor dezastre naturale - prin transmiterea de informaţii care vor duce la repararea la timp a digurilor -, dar şi a neplăcerilor din viaţa de zi cu zi - precum încălzirea ţevilor din timpul iernilor deosebit de reci, împiedicând astfel fisurarea acestora - şi chiar să reducă numărul accidentelor de automobil.