Cumpărarea unui ceas de calitate este o alegere inteligentă atât din punct de vedere estetic, cât şi financiar, iar ofertele sunt variate şi diversificare, motiv pentru care pot fi şi copleşitoare.

Indiferent dacă ai în vedere ceasurile smartwarch de la Polar, modelele clasice sau pe cele sport din diverse branduri renumite, dacă vrei să faci cea mai bună investiţie trebuie să ştii câteva lucruri de bază. Dacă nu ai experienţă în domeniu, s-ar putea ca detaliile să ţi se pară prea numeroase şi să te simţi descurajat. Totuşi, nu este chiar aşa!

Tipuri de ceasuri

La prima vedere, ceasurile pot fi împărțite în două mari categorii: ceasuri de costum și ceasuri sport. Sau, așa cum le numește un brand precum Rolex, piese clasice şi piese profesionale. Există excepții de la fiecare categorie, dar ceasurile de costum sunt de obicei subțiri ca profil, realizate din materiale fine și echipate cu o curea din piele. Ceasurile sport sunt de obicei din oțel, cu o brățară din oțel, din cauciuc sau din material textil. 

Cea mai mare variație de modele şi stiluri o vei găsi în categoria ceasurilor sport. Există un motiv pentru care aceste ceasuri sunt cunoscute drept „profesionale” în limbajul Rolex: sunt concepute pentru a fi utile în diverse meserii sau activităţi. În cadrul ceasurilor sportive, există ceasuri de scufundare, pentru piloți, de câmp sau pentru curse și navigare pe mare. 

Mecanic sau cuarţ?

Ceasurile de mâna pot fi cu cuart sau mecanice. Ceasurile mecanice sunt printre cele mai căutate de colecționarii de ceasuri. Piesele acestora sunt complexe şi pot fi roți, roți dințate, arcuri și alte componente necesare pentru a menţine ora exactă. 

Ceasurile cu cuarț le înlocuiesc aproape pe toate cu un mic cristal format din cuarț, care reușește să suplinească zeci de componente mecanice. De fapt, cristalul de cuarț este un cronometru natural şi păstrează evidenţa orelor și a secundelor cu mai multă precizie decât omologii săi mecanici. 

Din cauza abundenței cristalului de cuarț natural și a lipsei de expertiză necesară pentru a construi un ceas cu unul, aceste ceasuri alimentate cu baterii sunt mult mai accesibile. Însă, colecționarii serioși de astăzi premiază ceasurile mecanice pentru același motiv pentru care audiofilii continuă să cumpere vinil, iar șefii de modă adoră hainele realizate manual. 

Termeni de specialitate pe care trebuie să îi cunoşti

Coroană - butonul de răsucit de pe partea laterală a ceasului pe care îl foloseşti pentru a întoarce ceasul sau pentru pentru a schimba data.

Pusher - Un buton extern care poate declanșa funcţiile unui ceas.

Bezel - Piesa circulară din jurul feței ceasului care ține cristalul pe loc.

Cristal - Piesa de cristal bombată care protejează fața ceasului.

Lug - Piesele care se extind din carcasa ceasului şi se conectează la brăţara.

Mâinile - Limbile care indică ora.

Mișcare - Ansamblul complex de componente care alimentează de fapt ceasul.

Caracteristici - Orice funcție pe care o servește un ceas dincolo de indicarea orei: dată, alarmă, cronograf (cronometru), calendare perpetue care furnizează luna și ziua săptămânii, repetoarele care semnalează ora și indicatorii de faza lunii sunt toate cunoscute ca complicații.

Ce ar trebui să ştii despre mărimea ceasurilor

În jurul anilor 1920, când ceasul de mână analogic a devenit un accesoriu obișnuit pentru bărbați, mărimile acestora erau între 26 şi 32 de milimetri, dimensiuni pe care le găsim astăzi doar în secțiunea pentru femei. 

Dar în anii '40, mărci precum Rolex au început să mărească dimensiunile: Datejust din 1945 a venit cu o carcasă de 35 mm, iar în 1959 a sosit un Submariner în 40mm. Acestea au devenit dimensiuni standard pentru ceasurile de costum și cele sport.

Ce ar trebui să ştii despre curelele de ceas

Brățara sau cureaua va avea impact asupra aspectului dar și a confortului unui ceas. Curelele și brățările de ceas împărţite în următoarele categorii:

Braţări

Pot fi o bandă de metal. Fiecare brand major are propria sa interpretare distinctă a brățărilor.

Curele de cauciuc 

În timp ce ceasurile sport tradiționale vin cu brățări metalice, cele mai sportive piese sunt adesea asociate cu o curea de cauciuc. Rolex își face propriul – și îl numește Oysterflex – pentru a pune ceasuri precum Yacht-Master și unele versiuni ale Daytona. Aproape toate ceasurile lui Richard Mille sunt din cauciuc. Acestea sunt piese concepute pentru a rezista elementelor, fie că înseamnă să scoți Yacht-Master în mare, unde poate fi stropit cu apă sărată, sau să joci tenis cu un Richard Mille cu curele de cauciuc.

Curele NATO 

Cureaua NATO, care a fost concepută în 1973 pentru membrii Ministerului Britanic al Apărării, este un plus ieftin, durabil și adesea plin de culoare pentru un ceas. 

Sursă foto: pixabay